Creativicas Blogg

Inspiration, skaparglädje & Mångfald

Gav du bort en bok igår?

3 kommentarer

Igår, den 23 april, var det Världsbokdagen. Det är Unesco som ligger bakom dagen, men traditionen sträcker sig ända tillbaka till Katalonien i början av 1900-talet. Man har sedan dess firat skyddshelgonet St Görans (St Georges) dag den 23 april genom att ge en bok i gåva till någon man tycker om. Av tradition får man en ros tillbaka.

Hann du inte? Det gör nog inte så mycket, för det kommer fler dagar. Att ge bort en väl vald bok är en riktigt fin gåva, tycker jag. Det fina med böcker är att de faktiskt är lika bra fast de är begagnade om de fortfarande är hela och relativt fria från anteckningar. Jag älskar att leta böcker på loppisar och har gjort många fynd för nästan inget alls. Just den här boken har jag fått efter makens farmor och jag gissar att hon hade den som läsebok när hon var en liten flicka i Helsingfors för hundra år sedan ungefär. Hon dog härom året 103 år gammal och boken heter Poetisk Läsebok för Finlands Ungdom och är tryckt 1897. Jag är stolt över att äga den och förvaltar den väl.

Om man hittar rätt bok till rätt person kan det vara roligt att slå in den på ett sätt som förstärker bokens skönhet om det finns någon sådan. Den här gången fanns det ju det och jag hade utmanats av Karin att använda en ostduk på minst ett alster i april, med förra månadens återvinningstema i bakhuvudet så bestämde jag mig för att använda ostduken en gång idag och sen en till gång längre fram. Och visst gifter sig det vita i ostduken alldeles förträffligt bra med bokens bruna åldrade nyanser?

Ja, man ser ju att det är en bok. Men det kanske inte gör så mycket. Det brukar man ju ändå se på paketen. Kortet som jag virade fast på bokens framsida med fjäder och natursnöre kan behöva kompletteras:

Att ha kortet som bokmärke är så klart trevligt, men är det bulligt blir det bättre om man gör en enklare variant att ha i boken. Min var kanske extremt enkel, men funktionell:

Vill man inte tillverka två alster bör man nog hålla sig till ett plattare kort, som då kan fungera som både kort och bokmärke. Men då missar man å andra sidan en trevlig poäng, att man har möjlighet med hjälp av bokmärket att lite diskret markera ett stycke som man kanske vill att mottagaren ska kika först på. Här råkade det bli Valans spådom, gammal isländsk litteratur för den som undrar.

Dagens boktips blir två av de böcker jag läser just nu, nämligen följande: En sannolik historia av Karin Alvtegen som jag lånade på måfå för ett tag sen och är fast i nu samt Växla ner av Karin Lilja som jag köpte på loppis för en tia förra året och läser för andra gången. Jag gillar den helt enkelt.

Nästa gång vi ses är det maj och då ska det handla om annat än böcker. Lite sorgligt tycker jag som gärna hade stannat i böckernas värld ett tag till…

Hälsar bokmalen Anki

Material:

En gammal bok, natursnöre, fjädrar, ostduk

Brunt och grönt cardstock och mönsterpapper från Landstoken

Blommor, blad, brads, journalingpenna, akryldroppar, fluid chalk, skärmaskin, dies och Cuttlebug.

 

3 thoughts on “Gav du bort en bok igår?

  1. jag tycker absolut inte att man måste slå in allt i papper, detta var en riktigt fin variant.
    Kul att du försökt fånga bokens färger i korten.

  2. Å vad smart och snyggt!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 760 andra följare