Creativicas Blogg

Inspiration, skaparglädje & Mångfald

Att scrappa en canvas…

4 kommentarer

Efter att ha fastnat totalt i den kreativa processen och fått en rejäl scrapblock så satt jag och surfade runt på olika scrapforum och gallerier för att hitta inspiration. Det var så jag kom i kontakt med altering – när man scrappar annat är LO:s/albumsidor. I ett antal gallerier såg jag scrappade/altrade canvasar (målardukar).
Goda råd och tips fick jag av min scrapvänninan Mariante och körde sedan i gång! Det var så otroligt roligt och min kreativitet återvände på stubben. Har fått många fina och uppmuntrande kommentarer och komplimanger om mina canvasar men även många frågor om hur man gör och därför tänkte jag nu visa hur jag gör.

Förberedelser

Det är viktigt att man planerar sin tavla noggrannt i förväg. När allt väl sitter på plats på canvasen är det svårt att ändra på något… Gör gärna en skiss över hur du vill ha det och plocka sedan ihop allt du behöver.

Det är även bra om du redan du ser till att dekorera pappret/pappren genom att t.ex chalka/färga kanter, rita stygn eller annat samt fästa brads, öljetter och band.
nissetavla---planera-din-ta

Allt material samlat och förberett: papper, canvas, färglagd stämpel, dekorationer m.m

Att grunda canvasen
Jag föredrar att grunda min canvas med akrylfärg. Tycker det blir snyggt när man dämpar det kritvita en smula. Favoritfärger är brunt, créme och vitt som jag blandar hej vilt. För att måla min canvas använder jag foam brushes (skumgummipenslar) och tygbitar. Gammal lakansväv är ypperligt att använda! Ibland använder jag även gamla, lite torra stämpeldynor för att få rätt effekt.

Hur täckande grundningen blir är beroende av vilka papper/motiv/stil jag har tänkt mig. Ibland blir det bara en lätt ”skugga” och ibland heltäckande. Skulle man göra fel så är det bara att antingen måla över med vitt och börja om eller lägga på ett heltäckande lager med färg.

akryl

Akrylfärg, tygbit, foam brush och stämpeldyna som jag använder för att ”smutsa” ner canvasen

Hur fäster man?

Så är det då dags att fästa papper m.m. på canvasen. Jag använder mig uteslutande av GlueDots! Det som går åt mest är storlekarna Minis och Didis. Var inte snål med GlueDotsen utan använda många! Det är skillnad på att fästa t.ex ett foto på en LO som ska sitta skyddad i en plastficka och att fästa något på en canvas som ska hänga/stå.

borja_fasta

MÅNGA GlueDots blir det!

En mycket viktig sak att tänka på är att INTE trycka för mkt på framsidan av din canvas! Då kan duken tänjas ut och börjar ”hänga” lite. Jag löser det problemet genom att fästa lite lätt på framsidan och sedan vända och trycka fast pappret eller fotot från baksidan. Se bara till att du har en ren, slät yta under!

trycka_bak

Vänd på canvasen och tryck fast dina dekorationer m.m från baksidan!

Foto och dekorationer

Jag gillar att även dekorera fotona i sig. Här har jag rivit, sandpapprat och sedan chalkat/färgat kanterna på fotot.

preppa-foto

Man kan även stämpla och använda t.ex rubons på en canvas. Jag brukar leta upp något att lägga och ha som stöd under den mjuka canvasen. Här stämplar jag namnet på tavlans blivande ägare!

stampla

Ett monogram är ett måste och jag valde att klippa ut ett N i Double Sided Punch Tape som jag dekorerat med Magic Dust i silver. Efter att ha fäst det på canvasen så fyller jag i konturerna med en Zig Journaling & Title i färgen Chocolate.

fylli

Så är det dags för fotot att komma på plats. Återigen kommer GlueDotsrullen fram och ett atal små Didis hamnar på baksidan av fotot. Jag fäster även den utklippta stämplen med prinsmotiv som jag färglagt med akvarellpennor. Prinsens krona är dekorerad med Magic Dust i silver och guld som jag fäst med en Zig 2-way-limpenna. När du fäst allt så vänd återigen på canvasen och tryck till ordentligt med framsidan mot en plan yta!

nissetavla-gluedots

Jag avslutar det hela med att chalka/färga kanterna på canvasen. Tycker det är snyggt och att det ger en snygg ”ram” runt. Här använder jag Fluid Chalk Chestnut Roan men man kan även använda sig av akrylfärg eller annan stämpeldyna. Tänk bara på att vissa dynor behöver längre torktid! Det sista du vill är att få en massa kludd på dina fina canvas!

nissetavla---chalka-kanter

Så här blev slutresultatet!

slutresultat

Jag hoppas innerligt att jag inspirerat er till att pröva på att scrappa canvasar för det är så otroligt roligt! Det är en perfekt present eller julklapp!

Jag har använt:
Dekorima canvas/målarduk 15×15 cm
Double Sided Punch Tape
Magic Dust- silver, guld
GlueDots – Minis och Didis
Zig Journal & Title – Chocolate akrylfärg
Zig 2-way-limpenna

Övrigt:
Papper – SEI
Stämpel från hÄnglar stÄnglar – Partytajm-kitet

Lycka till!

Hälsningar Marie_71

Author: Kada

Creativica är en butik för Scrapbooking- & Konstnärsmaterial i Uddevalla Centrum och på nätet. Vi vill inspirera dej i ditt skapande. Du hittar nya och gamla produkter i en härlig blandning -Välkommen in!

4 thoughts on “Att scrappa en canvas…

  1. Jätte fint :)

    Kram Gurkiss

  2. Tack så mycket för den utförliga beskrivningen! ♥

  3. Vilken bra beskrivning!! Och en söt liten tavla.. :D

  4. Vilken jättebra beskrivning och söt tavla

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 924 andra följare